Naples, City of War: 1940-1948. An Urban Catastrophe Across Photography, Cinema, and Architecture
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.2611-0075/18915Keywords:
Reconstruction, Roberto Rossellini, Federico Patellani, War Damage, Photographic ArchivesAbstract
As it is well-known, Naples was bombed by the Allies between 1940 and 1944 to liberate the city from Nazi occupation. As described by its 16th-century visitors, it was a distinctive and characteristic city whose peculiarities made it a symbol of scenic beauty yet contradictions. Indeed, it is no coincidence that the second episode of Paisà, by Roberto Rossellini (1946), was Napoli. The city is as much a protagonist as the two characters in the story; even though the episode is set in the years of the American occupation, it is portrayed by the director as a city still at war.
It was the age of Neorealism, and Rossellini, one of its protagonists, carefully chose the places where to set his story. Focusing on the exteriors, the port, Piazza Mercato, clearly bombed yet perfectly recognizable by the Carmine bell tower, an extraordinary landmark – an example of Neapolitan cultural contaminations – , and the tuff caves, first air-raid shelters and then homes for the displaced, the senzatutto (wholeless, lit. lacking everything), the name often used for those who lost everything and often their families in the bombings. Shortly before Rossellini, the city depicted in Federico Patellani’s photos seemed unaware of the tragedy that would soon befall it despite being about to enter the war. Naples is an icon for both the photojournalist and the filmmaker, both before and after.
Downloads
References
Belli, Gemma. “Un altro sguardo: Federico Patellani (1911-1977) e la Mostra Triennale delle Terre Italiane d’Oltremare”, in Delli Aspetti de Paesi. Vecchi e nuovi Media per l’Immagine del Paesaggio: Rappresentazione, memoria, conservazione, edited by Annunziata Berrino, Alfredo Buccaro, I, 593-602. Napoli: CIRICE, 2016.
Benjamin, Walter, Lacis, Asja. “Neapel”, Frankfurter Zeitung (August 19, 1925).
Benjamin, Walter, Lacis, Asja. Napoli Porosa, edited by Elenio Cicchini. Naples: Libreria Dante & Descartes, 2020.
Brothers, Caroline. “’Una guerra fotogenica’. Fotogiornalismo e guerra civile in Spagna”, in Immagini nemiche: la guerra civile spagnola e le sue rappresentazioni, 100-111. Bologna: Editrice Compositori, 1999.
Capa, Robert. Slightly out of Focus. New York: H. Holt, 1947.
Capa, Robert. Leggermente fuori fuoco. Roma: Contrasto, 2022.
Capano, Francesca. “La Mostra delle Terre Italiane d’Oltremare a Napoli: l’antefatto 1936-1939”. In History of Engineering / Storia dell’Ingegneria. Proceedings of the International Conference, atti del 5° Convegno nazionale AISI, edited by Salvatore D’Agostino, Giulio Fabricatore, II, 1225-1237 Naples: Cuzzolin, 2014.
Capano, Francesca. “Napoli ‘città d’oltremare’ nel racconto fotografico di Federico Patellani”, Eikonocity, no. 2, December 2023, 59-75.
Capraro, Stefania. “Protezione delle opere d’arte dei musei civici di Torino tra la prima e la seconda guerra mondiale”, in Palazzo Madama. Studi e notizie, no. 4 (2020): 222-233.
Casiello, Stella. “Ricordi e frammenti in città”. In Il regno del cielo non è più venuto. Bombardamenti aerei su Napoli, 1940-1944, edited by Sergio Villari, Valentina Russo, Emanuela Vassallo, 12-15. Napoli: Giannini Editore, 2005.
Della Torre, Julia. “Patellani, Federico”. In Dizionario Biografico degli Italiani, vol. 81 (Rome: Treccani, 2014) (https://www.treccani.it/enciclopedia/federico-patellani_%28Dizionario-Biografico%29/, last accessed September 2023).
Di Giammatteo, Fernaldo. Roberto Rossellini. Scandicci, La nuova Italia: 1990.
Editorial note, “I gangsters dell’aria”, L’Illustrazione d’Italia, May 30, 1943.
Edotorial note, “I misfatti dei banditi dell’aria”, Roma, May 7, 1943.
Fanara, Julia. “Paisà”. In Enciclopedia del Cinema. Roma: Treccani, 2004) (https://www.treccani.it/enciclopedia/paisa_Enciclopedia-del-Cinema)/, last accessed September 2023).
Fortino, Francesco, Paolini, Claudio. Firenze 1940-1943. La protezione del patrimonio artistico dalle offese della guerra aerea. Florence: Polistampa, 2011.
Galli, Letizia. Il restauro nell’opera di Gino Chierici (1877-1961). Milan: Franco Angeli, 1989.
De Seta, Cesare, ed., Giuseppe Pagano fotografo. Electa: Milan, 1979.
Gravagnuolo, Benedetto. “Attualità della memoria”. In Il regno del cielo non è più venuto. Bombardamenti aerei su Napoli, 1940-1944, edited bySergio Villari, Valentina Russo, Emanuela Vassallo, 11-12. Naples: Giannini Editore, 2005.
Iuliano, Marco. “Dagli archivi fotografici Parisio e Troncone: immagini per la Modern Heritage List”. In La Mostra d’Oltremare. Un patrimonio storico-architettonico del XX secolo a Napoli, edited by Francesco Lucarelli, 26-43. Naples: Electa Napoli, 2005.
Lattuada, Alberto, Patellani, Federico. Matera 1953. Milan: Humboldt Books, 2017.
Life, (1st and 8th November 1943), 32-33, 28-31.
Lazzari, Marino. “La protezione delle opere d’arte durante la guerra”. In La protezione del patrimonio artistico nazionale dalle offese della guerra aerea, edited by Direzione generale delle arti, V-VII. Florence: Le Monnier, 1942.
Muscio, Giuliana. “Paisà/Paisan”. In The cinema of Italy, edited by Giorgio Bertellini, 31-42. London: Wallflower Press, 2004.
Musto, Gabriella. Un architetto dietro l’obiettivo: l’archivio fotografico di Giuseppe Pagano, PhD thesis, Department of Architectural History and Restoration, University of Naples Federico II, 2008.
Musto, Gabriella. “El archivio fotográfico de Giuseppe Pagano/The photographic archive of Giuseppe Pagano”. In Giuseppe Pagano. Vocabulario de imágenes / Images Alphabet, exposición (Valencià, MuVIM, 23 octubre - 7 diciembre), edited by Daria de Seta, 232-244. Valencia: Lampreave & Millán, 2008.
Neorealismo: la nuova immagine in Italia, 1932-1960, edited by Enrica Viganò. Milan: Admira, 2006.
Olla, Roberto. Combat film. Rome: RAI-ERI, 1997.
Pagano, Giuseppe, Daniel, Guarniero. Architettura rurale italiana. Milan: Ulrico Hoepli editore, 1936.
Rebay, Luciano. Le origini della poesia di Giuseppe Ungaretti. Rome: Edizioni di storia e letteratura, 1962.
Russo, Valentina. “1941. La distruzione del porto e dell’area orientale”. In Il regno del cielo non è più venuto. Bombardamenti aerei su Napoli, 1940-1944, edited by Sergio Villari, Valentina Russo, Emanuela Vassallo, 38-49: 44-45. Naples: Giannini Editore, 2005.
Soverina, Francesco. “L’autunno del fascismo a Napoli. Dalle leggi razziali alla dissoluzione del fronte interno”. In Meridione sud e nord del Mondo, no. 2-3 (April-September 2014): 175-208.
Stefanile. Aldo. I cento bombardamenti di Napoli. I giorni dell’am-lir. Napoli: A. Marotta, 1968.
Sturani, Enrico. “Le cartoline della grande guerra. Quali?”. In La grande guerra. Società, propaganda, consenso, edited by Dario Cimorelli, Anna Villari, 79-97. Cinisello Balsamo: SilvanaEditoriale, 2015.
Taramelli, Emery. Viaggio nell’Italia del neorealismo. La fotografia tra letteratura e cinema. Turin: Società Editrice Internazionale, 1995.
The Evening News, August 2, 1943, 17.
Villari, Sergio. “1940. I primi bombardamenti sulla città”. In Il regno del cielo non è più venuto. Bombardamenti aerei su Napoli, 1940-1944, edited by Sergio Villari, Valentina Russo, Emanuela Vassallo, 32-35. Naples: Giannini Editore, 2005.
Villari, Sergio. Sul valore delle immagini di guerra. In Il regno del cielo non è più venuto. Bombardamenti aerei su Napoli, 1940-1944, edited by Sergio Villari, Valentina Russo, Emanuela Vassallo, 16-25. Naples: Giannini Editore, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Francesca Capano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.