“La Cava. International outdoor show of plastic arts”. Exhibiting Art and Architecture in Monterinaldi, 1955

Authors

  • Stefano Setti Università Cattolica, Milano

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.2611-0075/17125

Keywords:

Synthesis of the Arts, Exhibitions, André Bloc, Display Device, Sculpture and Architecture

Abstract

“La Cava. International outdoor show of plastic arts” was an exhibition hosted at Leonardo Ricci’s studio-house in Monterinaldi in 1955 by the gallerist Fiamma Vigo and Ricci himself. According to the organizers, this event advocates of the search for a communion between the arts with architecture by presenting itself as an isolated experience within the Italian art scene. The aim of this in-depth study is to consider how this initiative was one of a kind by framing it within a larger context in order to understand the specific declination of the concept of the “synthesis of the arts” given by the organizers, the role of the studio-house architecture as a specific display device as well as the role of certain sculptures in relation to their placement within the villa.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acocella Alessandra, Mazzanti Beatrice. “Un’architettura medicea per la città contemporanea. Il recupero del Forte Belvedere e l’antologica di Henry Moore, 1955-1972”, Critica d’Arte, no. 3-4 (2019): 79-92.

Argan Giulio Carlo, ed., Premio di scultura città di Varese, Varese 1949.

Baglione Chiara. “Leonardo Ricci: le case di Monterinaldi”, Casabella, no. 669 (July-August 1999): 47-61.

Bloc André. “Intégration des arts plastiques dans la vie.” In Espace Architecture Formes Couleur, Exhibition catalogue, Paris 1954: 4-5.

Bruce Altshuler eds., Salon to Biennal: Exhibitions that Made Art History, vol. 1, 1863-1959, London-New York: Phaidon, 2008.

Casini Tommaso, Ducci Annamaria, MartiniFabio. eds., ART before ART. L’uomo cosciente e l’arte delle origini: con e dopo Carlo Ludovico Ragghianti, Lucca: Edizioni Fondazione Ragghianti Studi sull’arte, 2022.

Colacicchi Giovanni, “Arte all’aperto. L’originale iniziativa realizzata sulle terrazze e le verande di un architetto fiorentino. Opere di pittura e scultura astratta inserite nel paesaggio”, La Nazione Italiana (November 4, 1955).

Conforti Claudia, Dulio Roberto, Marandola Marzia. Giovanni Michelucci 1891-1990, Milano: Electa, 2006.

Costanzo Michele. Leonardo Ricci e l’idea di spazio comunitario, Macerata: Quodlibet, 2009.

Curtis Penelope. Patio and pavilion. The place of Sculpture in Modern Architecture, London – Los Angeles: Ridinghouse – The J. Paul Getty Museum, 2008.

Dattilo Ugo. “La casa teorica. Ricerca continua di un nuovo spazio architettonico.” In Maria Clara Ghia, Clementina Ricci, Ugo Dattilo, eds., Leonardo Ricci 100. Scrittura, pittura e architettura. 100 note a margine dell’Anonimo del XX secolo, Firenze: Didapress, 2019: 60-67.

De Michelis Marco. “Il teatro della vita.” In Stefano Setti, eds., Sintesi astratta. Espansioni e risonanze dell’arte astratta in Italia, Milano: Electa, 2022, 19-25.

Decima Triennale, exhibition catalogue, Milano: S.A.M.E, 1954.

Dorfles Gillo. “Una mostra all’aperto di arti plastiche” Domus, no. 313 (December 1955): 61; 64.

Gay Diana. ed., L’été 1954 à Biot: architecture, formes, couleur, catalogue for the exhibition, Paris: Réunion des musées nationaux-Grand Palais, 2016.

Ghia Maria Clara. La nostra città è tutta la terra. Leonardo Ricci architetto (1918-1994), Wuppertal: Steinhäuser Verlag, 2021.

Giedion Siegfried. A Decade of New Architecture, Zürich: Edition Girsberger, 1951.

Giedion Siegfried. The Eternal Present. The Beginning of Art. A Contribution on Constancy and Change, Washington D.C: The National Gallery of Art, 1962.

Greco Antonella. “Riflessioni su Ricci, scrittore architetto artista.” In Maria Clara Ghia, Clementina Ricci, Ugo Dattilo, eds., Leonardo Ricci 100. Scrittura, pittura e architettura. 100 note a margine dell’Anonimo del XX secolo, Firenze: Didapress, 2019: 13-17.

Guadagna J., “Palast im Steinbruch”, in Der Standpunkt (January 20, 1955).

Gualdoni Flaminio. Ico Parisi. La casa, Milano: Electa, 1999.

Guéguen Pierre. André Bloc et la réintégration de la plastique dans la vie, Boulogne sur Seine: Editions de l’Architecture d’aujourd’hui, 1954.

La Cava exhibition catalog, special issue of “Numero”, 1955.

Marchiori Giuseppe. ed., Mostra di scultura contemporanea, Venezia, 1949.

McManus Kevin. Astrattismo Classico. Un’esperienza concretista a Firenze, Milano: Electa, 2022.

Nardi Antonio, ed., Leonardo Ricci: testi, opere, sette progetti recenti di Leonardo Ricci, Pistoia: Edizioni del Comune di Pistoia, Italia Grafiche, 1984.

Nobili Duccio. “Mass Sculpture. Henry Moore and Sculture in città in the 1970s.” In Giovanni Carandente. Una vita per l’arte, Cinisello Balsamo: Silvana editoriale, 2021, 68-74.

“Notiziario d’arte”, in Domus, no 312 (November, 1955): 60; 64.

Planche Henry. “Leonardo Ricci prepare le festival D’Aix-les-Bains”, in Le Progrès (June 4, 1955).

Prina Riccardo. “Le due mostre di scultura all’aperto a Varese, 1949-1953.” In Fabrizio D’Amico, ed., Quaderni di scultura contemporanea n. 3 (Roma, 2000): 123-149.

Ragghianti Carlo Ludovico. L’uomo cosciente. Arte e conoscenza nella paleostoria, Bologna: Calderini, 1981.

Ricci Leonardo. “A Monterinaldi presso Firenze”, in Domus, no. 337 (December 1957): 1-10.

Ricci Leonardo. Anonymous (20th Century) (New York: George Braziller, 1962), ed. it., Anonimo del XX secolo, Milano: Il Saggiatore, 1965.

Ricci Leonardo. Architecture in Relationship to the Other Arts, Unpublished typescript now in Ilaria Cattabriga, ed., “Leonardo Ricci (1918-1994). Archives I”, Histories of Postwar Architecture, no. 9, 2021, 97-110.

Ricci Leonardo. “La pittura come linguaggio” (from a lecture given at the Brooklyn University NY, in 1952), Numero, no. 6, (November-December 1953): 17-19.

Rosellini Anna. Unité d’Habitation in Marseille, experimental artistic device, in R. Baumeister, eds., What Moves us? Le Corbusier and Asger Jorn in Art and Architecture, Zürich: Scheidegger & Spiess, 2015, 38-45.

Savioli Leonardo. “Una casa sulla collina nord di Firenze”, Architetti (1952): 11-13.

Setti Stefano. “Cemento vs. colore. Il percorso di Piero Dorazio dall’arcchitettura alla sintesi delle arti.” In F. Tedeschi eds., Piero Dorazio. Fantasia, colore, progetto, Milano: Electa, 2021, 174-189.

Mannu Tolu Rosalia, Messina Maria Grazia. eds., Fiamma Vigo e “numero”. Una vita per l’arte, Firenze: Centro Di, 2003.

Torre Paola. “Sculture nel verde. Le prime esposizioni all’aperto di scultura contemporanea: le esperienze italiane in relazione alla scena europea (1948-1957)”, Rivista di linguistica Letteratura Cinema Teatro Arte. Annali online Sezione di Lettere, XIII (Ferrara: Università degli Studi, 2018): 199-228.

Toschi Caterina. “La promozione di Fiamma Vigo: presenze e assenze toscane alla Biennale di Venezia (1951-1970).” In F. Fergonzi, ed., Presenze toscane alla Biennale Internazionale d’Arte di Venezia (Milano: Skira, 2017), 105-131.

“Un’inchiesta”, in Numero, Special issue dedicated to Benedetto Croce and contemporary Italian and French architecture (January-March 1953): 15-25.

Uzzani Giovanna. Leonardo Ricci, gli artisti e la città. La mostra La cava nel villaggio di Monterinaldi: un nuovo modello espositivo, in M. Branca, M. Cozzi, eds., “Architettura, arti applicate e industrial design negli anni della Ricostruzione postbellica toscana (1944-1966)”, Quaderni del Cedacot, no. 6, Pisa: edizioni ETS, 2022, 93-106.

Uzzani Giovanna. “Leonardo Ricci pittore” / “Leonardo Ricci painter.” In Maria Clara Ghia, Clementina Ricci, Ugo Dattilo, eds., Leonardo Ricci 100. Scrittura, pittura e architettura. 100 note a margine dell’Anonimo del XX secolo, Firenze: Didapress, 2019:128-139 / 266-271.

Vasić Vatovec Corinna. Leonardo Ricci. Architetto “esistenzialista”, Firenze: Edifir, 2005.

Venturi Lionello. “Una vetrata per San Domenico”, L’Espresso (October 30, 1955).

Veronesi Giulia. “New look on the hills near Florence”, Zodiac, no. 4 (1959): 10-11.

Viati Navone Annalisa. “Maison escalier de Vittoriano Viganò pour André Bloc, Portese del Garda (1953-1958): de l’instabilité perceptive à la ‘fonction oblique’”, in FabricA. Travaux d’histoire culturelle et sociale de l’architecture et de ses territoires, no. 8 (2014): 125-149.

Downloads

Published

2023-10-30

How to Cite

Setti, S. (2022). “La Cava. International outdoor show of plastic arts”. Exhibiting Art and Architecture in Monterinaldi, 1955. Histories of Postwar Architecture, 5(10), 6–36. https://doi.org/10.6092/issn.2611-0075/17125